Rozszyfrujmy skrót ABCD:
ADM, Bunge, Cargill, Dreyfus i Glencore działają w Polsce, gdzie mają swoje elewatory i struktury zajmujące się skupem, sprzedażą i przerobem zbóż, kukurydzy, rzepaku, cukru. Niektóre, oprócz obrotu zbożem prowadzą także inne działalności, np. produkcja skrobi, produkcja oleju rzepakowego i słonecznikowego, czy pasz, produkcją (blendingiem) i sprzedażą nawozów.
Raport OXFAM ma już 7 lat, od tamtej pory rynek globalny uległ dużym zmianom. Pojawili się nowi gracze na rynku zbóż i innych surowców rolniczych, szczególnie ze Wschodu (Rosja, Chiny, Indie). Po piętach wielkiej czwórki ADM depczą:
W październiku 2018 cztery największe na świecie firmy rolne ogłosiły (ABCD), że współpracują nad standaryzacją i digitalizacją międzynarodowego handlu zbożem za pomocą technologii takich jak blockchain i sztuczna inteligencja. Według komunikatu ABCD, wysiłki te przyczynią się do zwiększenia wydajności i przejrzystości międzynarodowych transakcji towarowych oraz obniżenia kosztów. Celem jest zastąpienie systemu, który opiera się na kontraktach papierowych i fakturach oraz płatnościach ręcznych za pomocą automatycznego systemu elektronicznego - poinformowały firmy we wspólnym oświadczeniu. Jest to specyficzny problem, który starają się uprościć i obniżyć jego koszty: 275 milionów e-maili jest wysyłanych corocznie przez handlowców w celu przetworzenia 11 000 transportów zbóż transportowanych przez oceany.
Pierwszym obszarem, na który skupiają się firmy, jest zautomatyzowanie procesów post-transakcyjnych zbóż i nasion oleistych.
Firmy nie ujawniły dalszych szczegółów dotyczących wysiłków ani tego, jak szybko zostanie wprowadzony nowy system. Mają jednak nadzieję, że inne międzynarodowe koncerny handlujące zbożem - tacy jak chińskie COFCO i japońskie MITSUI - dołączą do tych wysiłków.
Firma Louis Dreyfus przeprowadziła pierwszą transakcję na rynku towarów rolnych za pomocą blockchain w styczniu - powiedział w oświadczeniu prezes Ian McIntosh.
Na początku marca 2019, ADM i Cargill podpisały umowę o wspólnym uruchomieniu cyfrowej platformy GrainBridge, dedykowanej dla farmerów z Ameryki Północnej (na razie). Platforma ma być narzędziem wsparcie decyzji rolników w zakresie marketingu zbóż. GrainBridge ma pomóc rolnikom skonsolidować informacje na temat ekonomiki produkcji i działań związanych z marketingiem zbożowym w jedną platformę cyfrową, bez ponoszenia kosztów (dostęp i użytkowanie platformy będą bezpłatne). Narzędzie ma za zadanie przetwarzać wprowadzone dane w informacje, które pomogą rolnikom w maksymalizacji zysków i będą umożliwiały wyeliminowania emocji, stresu i wahań podczas podejmowania decyzji o planowaniu sprzedaży zbóż.
dr. inż. Sylwester Lipski